Identiteit
Onze school is een openbare Daltonschool. Iedereen is welkom bij ons op school, wij zijn namelijk een school waar we respect hebben voor en elkaar en waar iedereen zichzelf kan/mag zijn. Deze waarde vinden wij heel belangrijk en daarom streven wij ernaar om onze leerlingen door middel van verschillende, uitdagende leeractiviteiten in aanraking te laten komen met de multiculturele maatschappij waarin wij leven. Hierbij vinden wij het belangrijk dat onze kinderen niks wordt opgelegd, maar dat ze vanuit een open houding veel kennis op doen. De maatschappij, iedereen hoort erbij!
Eindprofiel leerling
Wij streven ernaar dat ieder kind dat onze school verlaat een persoon is dat zelfstandig kan werken, zijn/haar eigen beslissingen kan nemen en ook kan samenwerken met zijn/haar omgeving. Wij werken vanuit het Dalton-concept. Hierdoor wakkeren we al op vroege leeftijd het verantwoordelijkheidsgevoel van het kind aan. Dit komt tot uiting in ons onderwijs door onze leerlingen vrijheid te geven in het inrichten van zijn/haar eigen schooldag. Dit heeft als doel dat ieder kind zelf leert plannen en verantwoordelijkheid draagt voor zijn/haar keuzes. Daarnaast is saamhorigheid één van onze kernwaarden. Samenwerken vinden wij heel belangrijk en is een belangrijk aspect binnen het Daltononderwijs. Door samenwerken en samenzijn worden onze leerlingen behulpzaam, sociaal betrokken en zijn ze in staat te reflecteren op het eigen gedrag en op de maatschappij om zich heen.
Leerkrachten kwaliteit
O.D.S Vitaros vraagt veel van haar leerlingen, hier staat vanzelfsprekend tegenover dat wij als team van O.D.S Vitaros van mening zijn dat wij ook veel moeten bieden. Om goed te kunnen werken vanuit het Dalton-concept eisen wij van onze teamleden dat iedereen beschikt over een Dalton-certificaat. Ook hebben al onze leerkrachten een cursus Rots & Water gevolgd, dit omdat de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind bij ons veel aandacht krijgt. Wij zijn een vernieuwende school en willen met onze tijd meegaan: hierdoor zijn onze teamleden voortdurend bezig met cursussen en zelfstudies (zelfontwikkeling). Dit zorgt ervoor dat wij onderwijs bieden van deze tijd, waarbij alle teamleden een open houding hebben. Wij willen objectief zijn en naar elkaars mening luisteren: samen weten we meer dan alleen!
Schoolcultuur
Onze school staat in een frisse, jonge buurt waarin mensen wonen met verschillende etnische en culturele achtergronden. Juist de diversiteit aan mensen en het samenbrengen hiervan, zorgt ervoor dat wij onderwijs kunnen verzorgen dat actueel is en waarbij maatschappelijke onderwerpen centraal worden gesteld. Ouderbetrokkenheid hebben wij hoog in ons vaandel staan, wat zich o.a. uit in de samenwerking tussen ons team en ouders bij het organiseren van de themaweken en feestdagen. Onze kinderen werken met een leertaak, hierdoor krijgen kinderen vrijheid in hun eigen leerproces. Om dit te versterken hebben we ook een leerlingenraad waarin de groepen 5 t/m 8 vertegenwoordigd worden en zo inbreng hebben in zaken die er voor onze leerlingen toedoen.
Inrichting
Net als de wijk waar wij in staan, is onze schoolgebouw een jong en modern gebouw. Ons gebouw bestaat een onderbouwring waarin de groepen 1 t/m 4 werken en een bovenbouwring waarin de groepen 5 t/m 8 werken. Omdat wij een school zijn waarin saamhorigheid en betrokkenheid belangrijk is, wordt de onderbouw met de bovenbouw verbonden door het leercentrum. Hier komen groepen/kinderen samen voor uiteenlopende zaken. Ons leercentrum bevat o.a. een eigen gymzaal, een podium voor onze weekopening en onze afsluitingen van de themaweken, een bibliotheek en een leerplein waar zelfstandig of in kleine groepjes gewerkt kan worden.
Buitenschoolse partners
Onze school is een moderne school dat middenin de samenleving staat. Om dit te waarborgen hebben we intensief contact met onze buitenschoolse partners. O.D.S Vitaros heeft een samenwerkingsverband met kinderopvangsorganisatie Miraquel, deze bevindt zich op loopafstand van ons schoolgebouw en draagt de zorg over uw kinderen voor of na schooltijd. Ook werken we samen met GGD Adaptivendum. Zo ontvangen wij regelmatig een logopedist, een schoolarts of een maatschappelijk werker. Samenwerken met deze partijen vergroot de kans op een zo prettig mogelijke schoolloopbaan voor ieder kind! Verder werken we samen met verzorgingstehuis OZA en ICO. musea en hebben we twee vakdocenten voor HVO en GVO (deze lessen worden aangeboden om de levensbeschouwelijke ontwikkeling van kinderen te stimuleren, maar deze zijn niet verplicht) .Deze laatste drie partijen zorgen er mede voor dat wij in staat zijn om betekenisvol onderwijs te kunnen geven waarbij kinderen in direct contact komen met de culturele samenleving waarin wij leven.
Hoogtepunten
O.D.S. Vitaros streeft ernaar van elke schooldag een leerzame en leuke dag te maken. Toch zijn er enkele hoogtepunten die kenmerkend zijn voor het onderwijs dat wij bieden. Vier keer per jaar organiseert O.D.S Vitaros in samenwerking met ouders/verzorgers een themaweek. Deze week worden er verschillende activiteiten gedaan waarbij onderwerpen centraal staan die betrekking hebben op cultuur, ICT of een ander actueel/maatschappelijk thema. Ook streven we ernaar regelmatig gastdocenten uit te nodigen die ,afhankelijk van de situatie, een gastles geven, een uitje verzorgen of een workshop verzorgen tijdens één van de workshopmiddagen op vrijdag. Tenslotte regelen wij ook ieder jaar natuurlijk een schoolreis voor de groepen 1 t/m 6 en een schoolkamp voor groep 7 & 8 en niet te vergeten de schoolmusical aan het eind van ieder schooljaar.
