Kernwaarden Daltononderwijs
O.D.S. Vitaros is een openbare daltonschool. Wij mogen ons een daltonschool noemen, aangezien al onze docenten beschikken over een daltoncertificaat en wij werken volgens de regels die de Nederlandse Dalton Vereniging heeft vastgesteld.
Bedenker achter het Dalton principe is Helen Parkhurst. Freedom en interaction of group life waren haar speerpunten, maar deze zijn niet letterlijk naar het Nederlands daltononderwijs vertaald. Het Nederlands daltononderwijs kent van oorsprong drie daltonprincipes: vrijheid in gebondenheid, zelfstandigheid en samenwerken. Onderwijs is echter altijd in ontwikkeling dit geldt dus ook voor daltononderwijs. Zodoende zijn er vijf nieuwe kernwaarden voor daltononderwijs ontwikkeld in 2012. Hieronder staan ze beschreven:
Kernwaarde 1: Samenwerking – Een daltonschool is een leefgemeenschap waarin wordt samengeleefd en –gewerkt door leerlingen, leerkrachten, ouders/verzorgers, directie en derden. Er wordt samengewerkt door leerkrachten en leerlingen, waarbij leerlingen inspraak hebben in de leertaken die zij op welk moment maken. Daarnaast kan het samenwerken het leren vermakkelijken en er wordt geleerd rekening te houden met elkaar en respect te hebben voor elkaar
.
Kernwaarde 2: Vrijheid en verantwoordelijkheid – In het daltononderwijs is vrijheid de gelegenheid krijgen om zelf te bepalen hoe en wanneer de werktaken gemaakt worden. Aan de hand van een weektaak kan elk kind bepalen hoe hij/zij de onderwijstijd inricht. Hiermee leert een kind verantwoordelijkheid voor zichzelf te dragen. Door leerlingen deze vrijheid te geven, kunnen zij eigen keuzes maken en wordt er een actieve leerhouding ontwikkelt. Elke leerling is echter verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag en moet er voldaan worden aan geldende regels binnen de klas. Wanneer dit niet gebeurt, wordt de leerling hierop gewezen door de leerkracht. Zodoende ontstaat er een leerproces waarin de leerling leert wat wel en wat niet kan binnen de gegeven vrijheid en de hieraan verbonden verplichtingen.
Kernwaarde 3: Effectiviteit – Het doel van de werken met het daltonprincipe is het effectiever werken. Parkhurst wil met haar Dalton Plan het schoolse leren doelmatiger maken. Het daltononderwijs is erop gericht dat tijd, inzet en middelen effectief gebruikt worden. Dit wordt nagestreefd door leerlingen zelf verantwoordelijkheid te geven: wanneer een kind verantwoordelijkheid draagt voor zijn/haar eigen taak en ze de vrijheid krijgen om deze zelf te plannen uitvoeren, onderwijs veel effectiever is dan binnen het volgen van regulier onderwijs.
Kernwaarde 4: Zelfstandigheid – Op een daltonschool wordt actief geleerd en gewerkt. Kinderen werken doelgericht aan hun taken en zijn in staat om zelf hulp te zoeken in het leerproces, wanneer dit nodig is. Hiermee wordt het probleemoplossend denken van kinderen gestimuleerd en verbeterd. Dit zal een kind later als volwassene beter doen functioneren in de maatschappij.
Kernwaarde 5: Reflectie – Binnen het daltononderwijs is het heel belangrijk dat er gereflecteerd wordt op eigen gedrag en werk. Dit gebeurt door zowel leerlingen als leerkrachten. Leerlingen leren dmv. reflectie inschatten wat de moeilijkheidsgraad is van een taak en hoeveel tijd een opdracht kost. Hierover wordt ook klassikaal gesproken. Via deze weg, wordt zo geleidelijk de vaardigheid in zelfstandig werken en samenwerken opgebouwd. Ook reflecteert iedere docent op een daltonschool op zijn/haar onderwijspraktijk en handelen.